Verhalen van klassieke en hedendaagse orkest- of kamermuziek worden vertaalt naar filmscenario’s. Deze beelden worden live tijdens de uitvoering van het orkest gemonteerd. De beelden worden afgestemd op het orkest. Dit is het unieke concept van Symphonic Cinema. Het begon op zijn 15e jaar toen Lucas van Woerkom zich afvroeg hoe je de verhalen van klassieke muziekstukken kon laten zien aan de buitenwereld. Hij ging naar de filmschool en besloot zich te focussen op het verfilmen van muziek. Dit was het begin van Symphonic Cinema. Met successen zowel nationaal, als internationaal is Symphonic Cinema een uniek concept waar een mooie toekomst in zit.
Dit artikel is in samenwerking met de opleiding Cultural Venue Management van NHTV University of Applied Science tot stand gekomen. Tweedejaars studenten hebben initiatiefnemers van projecten geïnterviewd waar Brabant C in investeert.
Geschreven door: Demi van Iperenburg en Marissa Saris.
Tijdens zijn vooropleiding aan het Conservatorium in Tilburg was Lucas al meer geïnteresseerd in de verhalen van de klassieke muziek dan alleen het spelen van de noten ervan. Hij begon na te denken over hoe hij die verhalen uit klassieke muziek kon laten zien en hij kwam al snel uit bij film. Hij wilde de muziek verfilmen en is na zijn vooropleiding naar de filmschool gegaan. Na hard werken is zijn idee uitgegroeid naar wat het nu is: Symphonic Cinema. Bij Symphonic Cinema wordt klassieke muziek verfilmd en is er sprake van film bij de muziek, anders dan normale speelfilms waarbij er muziek bij de film is. Via speciaal gemaakte software monteert Lucas live zijn film op de muziek van het orkest zodat het elke voorstelling weer perfect getimed is. Lucas omschrijft zijn doelgroep als iedereen maar hoopt met zijn nieuwste film een jonger publiek te trekken. Hij zegt: ‘’Ik denk ook dat het belangrijk is om films te maken waarin die doelgroep zich makkelijk kan identificeren.’’. Om de films onder de aandacht te brengen, wordt er vaak gebruik gemaakt van verschillende kranten en televisie. Tevens zit er een agent in Londen die de films over de rest van de wereld verspreidt.
Symphonic Cinema werkt nauw samen met Brabant C. Brabant C zorgt ervoor dat grote culturele projecten in Brabant zoals Symphonic Cinema ondersteunt worden op verschillende gebieden en dat deze projecten kunnen worden uitgevoerd. Brabant C is geïnteresseerd in kunstprojecten waar potentie in zit, iets opleveren voor het culturele landschap op zowel nationaal als internationaal gebied en projecten die Brabant goed op de kaart zetten. Ze scouten deze projecten op beurzen en door middel van presentaties en pitches. Daarnaast kun je als initiatiefnemer ook zelf een aanvraag doen. Brabant C begeleidt de projecten en geeft advies op verschillende gebieden waar nodig. Zij hebben Symphonic Cinema op verschillende gebieden begeleid en dat is terug te zien in de successen die geboekt zijn. Verschillende concerten worden gegeven in onder andere Nederland, België, Engeland en China.
Een internationaal netwerk opbouwen, is niet makkelijk vertelt van Woerkom ons. Zoals eerder genoemd heeft hij een agent die aangesloten is bij een klassieke muziek management. Via zijn kantoren in onder andere Beijing, New York, Londen en Berlijn verspreidt de agent, via het netwerk van zijn management, de films van Lucas. Film in concert voorstellingen zoals de Titanic en Harry Potter vindt van Woerkom geen concurrentie: ‘’… omdat het iets heel anders is.’’. Wanneer Lucas er over nadenkt, vindt hij dat er geen echte concurrenten zijn van Symphonic Cinema. Er is een aantal projecten waarbij er een visualisatie wordt gemaakt op klassieke muziek maar niet op de manier waarop hij dat doet. De ambitie om de films internationaal te laten zien, komt omdat het stomme films zijn en daarom kan de hele wereld ervan genieten. ‘’… de klassieke wereld is internationaal dus waarom zou je je beperken tot Nederland?’’.
De toekomst ziet er rooskleurig uit voor Symphonic Cinema. Met de internationale successen in Engeland, België, China en Denemarken zijn er veel groeimogelijkheden. Steeds meer orkesten zijn op de hoogte van het bestaan van Symphonic Cinema. Er komen steeds meer aanvragen voor samenwerkingen en/of er speciale stukken verfilmd kunnen worden. Er zijn steeds meer partijen die vragen of Symphonic Cinema een film wil maken voor het orkest zelf. Hier zit in de toekomst nog meer groei in. Niet alleen orkesten, maar ook cultural venues vragen een samenwerking aan met Symphonic Cinema. Zo gaan zij een samenwerking aan met het Concertgebouw in 2020. In de toekomst wil Symphonic Cinema werken aan co-creatie met verschillende partners en verder groeien internationaal. De co-creatie wil Symphonic Cinema bereiken door met orkesten samen te werken aan een muziekstuk met film.
Concluderend, Symphonic Cinema is een verrassend en uniek concept dat zich steeds verder ontwikkelt met behulp van onder andere Brabant C. Elk jaar groeit het aantal fans en willen steeds meer orkesten met hen samenwerken. Hierdoor worden de films van Lucas verspreid over veel meer landen dan alleen Nederland. Dit is in ieder geval niet de laatste keer dat we iets van ze gaan horen, of zien.