Publiek-private cultuurfinanciering door de ogen van Tessa Smeulers, directeur-bestuurder Theaterfestival Boulevard 

Chiara Bersani – fotografie: Karin Jonkers

In deze interviewreeks gaan we in gesprek met onze partners over de transitie van Brabant C naar publiek-privaat cultuurfonds. Dit keer spraken we Tessa Smeulers, directeur-bestuurder van Theaterfestival Boulevard en een prominent gezicht binnen het Brabantse culturele veld.  

Een impuls aan de ontwikkeling van culturele instellingen
“Kunst en cultuur zouden net zo vanzelfsprekend moeten zijn als het steunen van sport. Het draagt bij aan gezondheid, ontwikkeling, geluk en plezier. We moeten samen blijven strijden dat cultuur de normaalste zaak van de wereld is.” Hiervoor ziet Tessa de nieuwe rol van Brabant C als zeer kansrijk. “De culturele sector is steeds op zoek naar partners. En Brabant C speelt een cruciale rol als intermediair en als betrouwbare partner die scout, investeert en monitort,” vertelt Tessa. Ze gelooft dat deze transitie een aanzienlijke impuls kan geven aan de ontwikkeling van culturele instellingen in Brabant. 

Verschillende denkwijzen versterken elkaar
De overgang naar een publiek-privaat cultuurfonds opent volgens Tessa nieuwe deuren voor samenwerkingen tussen de culturele sector en het bedrijfsleven. Ze benadrukt dat de samenwerking en synergie tussen deze verschillende werelden juist de kracht is van het nieuwe Brabant C. “Ik heb waarschijnlijk een heel andere opvatting over wat kunst en cultuur kan betekenen dan een ondernemer die een super efficiënt en prestatie gedreven bedrijf heeft opgebouwd. Maar dát is juist wat deze samenwerking zo interessant maakt. Dat dialoog moeten we blijven voeren met elkaar om tot nieuwe ideeën te komen.” 

De grootste kans zit volgens Tessa in het verenigen van deze verschillende perspectieven. “Ik ben benieuwd hoe deze verschillende denkwijzen elkaar kunnen versterken. Dit is een leerzame beweging die noodzakelijk is om een toekomstbestendig ecosysteem voor cultuur te creëren, zeker in het huidige politieke klimaat,” voegt ze toe. 


Foto: Tessa Smeulers, directeur-bestuurder van Theaterfestival Boulevard

Geen Amerikaans model voor cultuurfinanciering
Hoewel Tessa zeer positief is over de kansen die publiek-private samenwerkingen bieden, ziet ze ook risico’s. “Brabant C denkt vanuit de kracht van de provincie en zoekt naar manieren om instellingen een boost te geven en om op een (nog) hoger niveau te werken. Nieuwe regelingen bieden veel kansen voor onderzoek, ontwikkeling en nieuwe projecten bij culturele instellingen. Tegelijkertijd is het belangrijk dat makers de vrijheid en autonomie behouden om hun werk te kunnen maken. We moeten niet willen dat financiering de inhoud van kunst gaat bepalen zoals in sommige Amerikaanse modellen.” 

Kwalitatieve impactmeting
Tessa gelooft dat je met cultuur impact kunt maken, in de breedste zin van het woord. En ze begrijpt dat impact in bepaalde mate meetbaar moet kunnen zijn. Ze legt uit “De impact van cultuur kan op verschillende manieren worden gemeten. Niet alleen in cijfers, maar ook in kwalitatieve termen zoals ontroering en geluk.” Tessa benadrukt dat de focus op kwalitatieve impact een krachtige manier kan zijn om de waarde van cultuur te onderbouwen en te laten zien hoe het bijdraagt aan de samenleving. 

Over Brabant C
Brabant C is een ondernemend publiek-privaat cultuurfonds dat investeert in creativiteit met blijvende maatschappelijke impact. We verbinden de creatieve potentie van Brabant met de uitdagingen van vandaag en we zoeken actief samenwerkingen om de financiële middelen voor de Brabantse cultuursector te behouden en te vergroten. Dat doen we samen met culturele, publieke en private partners.