De Nederlandse Musical Dagen, het perfecte evenement voor Tilburg

In 2017 vond de eerste editie van De Nederlandse Musical Dagen plaats. Dit meerdaagse evenement is in één jaar uitgegroeid tot een uniek evenement waarin musicals centraal staan. De komende jaren zijn er nog grootse plannen om dit uit te breiden en zich internationaal te profileren. Studenten van de Breda University of Applied Sciences hebben de kans gekregen om de ins en outs van dit initiatief beter te leren kennen. Samen met Rob van Steen, directeur-bestuurder van Theaters Tilburg, hebben ze een gesprek gehad over De Nederlandse Musical Dagen en de samenwerking met Brabant C.

Dit artikel is in samenwerking met de opleiding Cultural Venue Management van BUAS Breda University of Applied Sciences tot stand gekomen. Tweedejaars studenten hebben initiatiefnemers van projecten geïnterviewd waar Brabant C in investeert. Geschreven door Anouk Uitermark en Laura Schellen.

Het gezicht achter Theaters Tilburg
Al acht seizoenen lang is Rob van Steen de directeur van Theaters Tilburg. Tijdens zijn studie is hij in aanraking gekomen met de culturele sector zo ook met theater. Rob van Steen: “Ik was er gewoon heel erg door gefascineerd. Dus hoe je door de simpele afspraak van ‘ik ben acteur en jij bent publiek’, mensen hun verbeelding kunt laten gebruiken en ze zo mee te nemen in de belevingswereld.”. De meerwaarde van theater, het live, daar gelooft hij heel erg in en daarom is hij ook werkzaam in deze sector.

Het ontstaan vanuit een samenwerking
De Nederlandse Musical Dagen is een tweedaags evenement waarin musicals centraal staan. Dit wordt getoond door middel van de Summer Sing Along, het Musical Talent Gala en het Musical Fringe Festival. Rob vertelt dat De Nederlandse Musical Dagen een logische ontwikkeling is, die ontstaan is vanuit de mensen zelf in Tilburg. Theaters Tilburg ligt namelijk naast de Fontys Hogeschool voor de Kunsten en dit paar werkt nauw samen. Theaters Tilburg ondersteunt al jaren talentontwikkeling van afstudeerprojecten van de opleiding musical en muziektheater. Deze samenwerking levert al een lange tijd goede prestaties op qua voorstellingen en producties en ze willen dit nu naar een hoger niveau tillen.

Fotografie door www.koektrommelstudio.nl

Groei
In Maastricht hebben ze de Nederlandse Dansdagen en in Groningen Eurosonic, een groot evenement omtrent de popmuziek. Als gat in de markt zag Theaters Tilburg een kans om met de Nederlandse Musical Dagen een evenement te creëren waarin Tilburg als stad in eerste instantie nationaal op de kaart wordt gezet. Wat in 2017 begon als een feestavond, Het Musical Talent Gala, is in 2018 al uitgebreid met een Musical Sing Along en een Musical Fringe Festival. Rob benoemt daarbij: “De Sing Along was afgelopen jaar nog in de zaal van de Schouwburg. We hebben nu de ambitie om dit in 2019 naar de buitenlucht te verplaatsen. Hierdoor kan het bezoekersaantal groeien tot wel drie tot vier duizend man.”.

Het succes
Theaters Tilburg onderscheidt zich door jong talent in te zetten en zo kunnen zij zich al vroeg zichtbaar maken. Ze plaatsen dat talent op de voorgrond tijdens het gala wat hun anders maakt dan andere. Bij de meeste gaat het namelijk om de BN’ers en bij de musical sing-a-long is het een hoop spektakel, wat heel erg verkoop gericht is.

Door de groei van het succes van het evenement heeft Theaters Tilburg grootse plannen om het uit te breiden. Het Musical Talent Gala willen ze in 2020 naar een nationaal tv evenement brengen. “Momenteel zijn we hiermee in werking met de landelijke oproep AVRO tros. Dit kan het een succes maken, want op het moment dat er landelijke omroepen meedoen dan vinden producenten het interessant. Dan heeft Theaters Tilburg de kans op bekendmaking van hun nieuwe musicals. Dit doen we tijdens het gala door een blik te werpen op de musicals voor het volgende seizoen en dit gebeurt in een gala enscenering met een groot orkest.”, aldus Rob.

Het talent
“Talentontwikkeling is altijd belangrijk, waar je ook bent. Specifiek bij de Nederlandse Musical Dagen krijgt de musical opleiding van Fonty’s de voice.”, benoemt Rob. Producenten ervaren tijdens de dagen veelzijdigheid, een uitstekende werkhouding, professionaliteit en flexibiliteit van de studenten die ze op een auditie niet in kunnen schatten. Deze ontmoeting met het professionele werkveld zien ze als een toegevoegde waarde. Het is talent dat je de kans geeft om te ontwikkelen binnen een bedrijf of evenement. Vaak heeft nieuw talent een andere blik op bepaalde aspecten wat vernieuwend kan werken. Zo leren we van elkaar, vertelt Rob.

Brabant C
Rob kent Brabant C al vanaf het begin. Zonder hen zou de productie van De Nederlandse Musical Dagen ook niet gelukt zijn. “Brabant C financiert een maximaal percentage van de begroting waardoor financiële middelen ook uit andere bronnen gehaald moeten worden”, legt Rob uit. Het fonds heeft ook sterk bijgedragen aan de schaalgrootte waarin Theaters Tilburg de Nederlandse Musical Dagen heeft kunnen uitvoeren. Rob: “Zonder de investering was er alleen maar een beetje muziek voor een ensemble van 5 musical musici en wij hadden nu een orkest van 50 mensen. We hadden nu de kans om het op een hoger professioneel niveau te tillen.”. In de toekomst hoopt Rob dat Brabant C het nog steeds voor een deel zal ondersteunen. “Daarbij is het belangrijk dat dat zowel de producent als de omroepen mee gaan doen. Daar zit een bepaald kantelpunt in, want op een gegeven moment word je interessant genoeg voor de tv en dan is het voor producenten ook weer interessant om mee te betalen, want dan kopen ze in feite gewoon centen.”, aldus Rob.

Meer dan alleen de Randstad
Rob legt ten slotte uit dat niet alle nationale evenementen plaats hoeven te vinden in de Randstad. Binnen het evenementenlandschap zoek je een locatie om je te kunnen onderscheiden van andere evenementen. Waar kun je het evenement nou beter plaatsen dan naast de bron van het aankomend talent? De thuisbasis voor de Nederlandse Musical Dagen is Tilburg. Maar mensen die van musicals houden, kunnen overal naartoe.

Fotografie door www.koektrommelstudio.nl