Een interactief, kunstzinnig doolhof én rooftopbar in één. Een misschien wat aparte combinatie, maar in mei 2019 opent Nederlands eerste surrealistische universum en een van de grootste rooftopbars haar deuren in het centrum van Tilburg. Een ervaring voor zowel jong als oud die bezoekers van over de hele wereld naar Tilburg moet trekken. In een oud postkantoor zijn ze momenteel druk bezig met de verbouwingen van dit immense project. Met wel 2200 m2 aan kunst in het labyrint en 4 m2 aan terras is er nog veel te doen. Tussen alle hectiek door spraken wij Matthijs Verhagen, de marketingmanager van Doloris, die ons een aantal zaken vertelde die je waarschijnlijk nog niet wist over het project.
Dit artikel is in samenwerking met de opleiding Cultural Venue Management van BUAS Breda University of Applied Sciences tot stand gekomen. Tweedejaars studenten hebben initiatiefnemers van projecten geïnterviewd waar Brabant C in investeert.
Geschreven door: Danique van Stralendorff en Robin Bakker.
1. Het idee komt oorspronkelijk uit Berlijn
Van 2010 tot 2014 trok het Berlijnse doolhof genaamd Peristal Singum, een project van de Duitse kunstenaar Tim Henrik Sneijder, meer dan 40.000 bezoekers. Een van die bezoekers was Joep van Gorp. Van Gorp is de eigenaar van cultureel bureau Qanvas en de initiator van Doloris. Vijf jaar geleden tijdens zijn bezoek aan Berlijn kreeg Van Gorp te horen dat hij een ‘speciale plek’ moest bezoeken. Meer dan dat het een labyrint was wist hij niet en ook niemand wist iets te vertellen over deze mysterieuze plek. De nieuwsgierigheid overwon en hij besloot een bezoek te brengen aan het labyrint wat zich onder een club bevond. Bij aankomst werden hij en zijn vrienden gescheiden en kregen ze een munt om door de poort te gaan naar een ‘ander universum’. Van Gorp was zo onder de indruk en geraakt door zijn bezoek aan het kunstzinnige labyrint dat hij het maar niet uit zijn hoofd kon zetten. Vrijwel meteen ontstond het idee om het doolhof naar Nederland te halen. Na 2,5 jaar de betrokken partijen te enthousiasmeren kon het project van start gaan. Door de achtergrond van Joep in Tilburg en de rauwe, industriële uitstraling en het experimentele karakter van de stad is Tilburg uitgekozen als geschikte locatie voor Doloris.
2. De inhoud van het doolhof blijft strikt geheim
Een van de eerste vragen die wij aan Verhagen stelden was of hij iets kwijt kon over de inhoud van het doolhof. Online konden wij namelijk wel informatie vinden over Doloris, en wat kleine teasers, maar lang niet genoeg om erachter te komen wat we nou echt konden verwachten. Dat is ook precies de bedoeling vertelde Verhagen. Ze willen de toekomstige bezoeker een klein voorproefje geven door middel van wat mysterieuze filmpjes en foto’s, maar daar blijft het ook bij. In het Berlijnse doolhof werd er amper aan marketing gedaan. Er werd wel wat verspreid over de inhoud maar minimaal. Een bewuste keuze om de beleving van de bezoeker op geen enkele manier te beïnvloeden en ervoor te zorgen dat de inhoud strikt geheim blijft. Juist het mysterieuze karakter van het labyrint en de mond tot mondreclame hebben destijds voor het enorme succes gezorgd. Ter inspiratie zijn Verhagen en van Gorp afgereisd naar Santa Fe waar een soortgelijke toeristische trekpleister gevestigd is, Meow Wolf. Ze waren erg onder de indruk, maar door de enorme media-aandacht die die attractie kreeg en de vele video’s die online stonden was de beleving niet optimaal. Ze wisten van tevoren al wat ze konden verwachten en hierdoor was het bezoek minder spectaculair. “Voorgaand aan ons bezoek had één van ons expres niks van te voren bekeken, zijn beleving van het park was veel puurder dan die van ons, wij hadden namelijk al wel wat filmpjes bekeken”; aldus Verhagen. Nog een reden om de inhoud van het doolhof zo geheim mogelijk te houden. Wat we wel weten is dat het een opeenstapeling van ervaringskamers wordt, allemaal gevuld met unieke vormen, doorgangen en kunst. Een groot gangenstelsel waar mensen doorheen kunnen lopen, klimmen en kruipen.
3. De kunstenaars hebben de vrije hand gekregen
Toen er genoeg partijen achter het project stonden, zijn van Gorp en Verhagen samen met Tim Henrik Schneider en zijn kunstcollectief Karmanoia uit Berlijn aan de slag gegaan. Het kunstcollectief bestaande uit 5 kunstenaars, waaronder Schneider, zij hebben zich voor een jaar gevestigd in Tilburg om full time aan het project te kunnen werken. Daarnaast werken er ook Nederlandse kunstenaars mee. Van de 100 aanmeldingen zijn er uiteindelijk 15 mensen uitgekozen om deel uit te maken van het project. Elke kunstenaar heeft een ander talent en expertise, zo vormt het een kloppend geheel. Buiten de eisen qua regelgeving en veiligheid om, hebben de kunstenaars volledig de vrije hand gekregen om de ervaringskamers zo in te richten als zij dat willen. Opvallend is dat er zo min mogelijk technologie gebruikt zal worden in het doolhof. Verhagen legt uit dat ze de bezoekers voor heel even weg willen halen uit de huidige samenleving en in een andere wereld terecht willen laten komen. Bij het zien van beeldschermen en tablets zal de bezoeker weer herinnerd worden aan het dagelijks leven en dat willen ze voorkomen.
4. Zonder financiering was het project nooit zo groot geworden
Je kan je voorstellen dat zo’n groot project flink wat kosten met zich mee brengt. Na een lange tijd opzoek te zijn gegaan naar de juiste partijen is het Brabant C die potentie ziet in Doloris. Brabant C is een investeringsfonds voor de culturele en creatieve industrie in Brabant. Naast een investering heeft Brabant C ook een business developer aangesteld die kijkt of het geïnvesteerde geld goed wordt besteed en die ondersteunt waar hij kan. Het is een fijne samenwerking die niet gemist had kunnen worden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat Doloris op zichzelf draait. Als het voorspoedig verloopt zijn ze na twee jaar zelfvoorzienend.
5. Toekomstbeeld van Doloris
De laatste vraag die wij Verhagen stelde was hoe het toekomstbeeld van Doloris eruitziet. Hij vertelde dat de ultieme droom is dat Doloris over een aantal jaar in verschillende steden door heel Europa opent en dat zo veel mogelijk mensen dit unieke concept beleven.
Ben jij net zoals wij super benieuwd naar hoe het labyrint er uit gaat zien en wat er allemaal te beleven valt binnen Doloris? Vanaf mei 2019 zullen de deuren geopend zijn en ben je welkom in dit mysterieuze project.