Playgrounds 2021, fotografie: Willeke Machiels
Brabant C Scout Joy Arpots deelt zijn ervaringen en bevindingen over het culturele veld in Brabant en daarbuiten. Dit keer nemen we een flinke stap terug in de tijd toen Joy Daft Punk interviewde en Steve Aoki ontmoette. En een minder flinke stap terug naar de world tour van Playgrounds eerder dit jaar. Een wereld toernee, maar dan vanuit één plek in 24 uur, die maar liefst 116 landen heeft bereikt. De link tussen deze gebeurtenissen? Iets met verruimde geesten en de wereld rond.
“We’ve been to so many countries, I can’t even remember all of the names”. Een zin die zo vaak ter sprake kwam als ik een popartiest of band interviewde. En dat heb ik in een vroeger leven honderden keren gedaan. Van obscure underground namen als Merzbow, Shockabilly en Severed Heads tot grootheden als David Bowie, Kurt Cobain, Nick Cave, Robert Plant, Ice-T en Slayer. De artiesten waren op tournee of ze deden een promotietour ter gelegenheid van een nieuw album. Elke dag een andere stad, vaak ook elke dag een ander land. Meer dan een hotelkamer en een podium zagen ze doorgaans niet.
Een interview dat me bij is gebleven vond op een voorjaarsnamiddag in 1997 plaats in het American Hotel aan het Amsterdamse Leidseplein. De twee jongens heten Guy Manuel de Homem Christo en Thomas Bangalter. Ze hebben net een plaat uit, Homework, het debuutalbum van Daft Punk. Ik zag ze anderhalf jaar eerder als volstrekt onbekende deejay-act tijdens een dance-night in Doornroosje, Nijmegen. Nu staan ze op het punt wereldwijd door te breken. Bijgevolg reizen ze van land naar land om vragen van journalisten te beantwoorden. En daar hebben ze weinig zin in. Een bezoek aan coffeeshop The Bulldog heeft de geesten echter verruimd. Iets te ruim, want de jongens zijn behoorlijk van de wereld. Waar ze gisteren waren weten ze niet meer, waar ze morgen zullen zijn evenmin, zelfs de naam van de stad waar ze thans zijn doemt niet op. “Everyone talks English here, so it must be England.”
Met de tijd meevliegen
Vele jaren later ben ik in Astana, Kazachstan, vanwege de World Expo die daar plaatsvond in 2017. Overdag bezoek ik de vele landenpaviljoens (115 in totaal) die allemaal inspelen op het thema Future Energy. ’s Avonds zijn er artiesten, ik bezoek de show REFLEKT van Cirque de Soleil en ik ga naar een optreden van Steve Aoki, die zichtbaar plezier heeft om voor het eerst in zijn drukke deejayleven dit land aan te doen. Na afloop mag ik even backstage, niet voor lang want Steve moet er alweer vandoor. Zijn privé-jet staat klaar, want hij is headliner tijdens Tomorrowland diezelfde avond in Barcelona. Steve kan dat festival afsluiten omdat hij ‘met de tijd’ meevliegt en naar verwachting om 23 uur (Europese tijd) landt. Als ik de volgende ochtend wakker word, lees ik dat Steve vergeefs is gevlogen, want bij aankomst bleek Tomorrowland afgelast te zijn vanwege een grote brand.
Wereldtournee in 24 uur
Elke artiest van naam en faam doet vroeg of laat wel een wereldtournee. Soms duurt zo’n tournee een jaar, want er worden tientallen landen en wel honderd steden of meer aangedaan. Eind juni bewees de organisatie van het Brabantse Playgrounds dat je een wereldtournee ook op een andere manier kunt doen, en dan ook nog eens in 24 uur. Playgrounds presenteerde op 25 en 26 juni een online World Tour, waarbij vanuit de studio in Eindhoven non-stop elk uur een andere tijdzone werd aangedaan. Met artiesten uit alle continenten, van Europa naar het Verenigd Koninkrijk, Venezuela, Brazilië, Argentinië, VS, Nieuw-Zeeland, Australië, Filippijnen, China, Maleisië, India, Afghanistan, Zuid-Afrika, Marokko en Nigeria.
Voor de livestream van deze World Tour registreerden zich liefst 3.300 creatieven afkomstig uit 116 landen (ook uit Costa Rica, Bangladesh, Barbados, Mongolië en Azerbeidjan). Een ongekend resultaat als je beseft dat deze planeet 195 landen telt. In de aftermovie van Playgrounds dan ook hilarisch enthousiasme: “A simply mind-blowing experience it was for us. We made content during 24 hours. We chatted with our audience for 24 hours. We drank a zillion coffees. We drank one glass of champagne at the end that floored us.” Uiteindelijk bleken drie kijkers de volle marathon uitgekeken te hebben. Wie tussendoor even was gaan slapen had na afloop van de World Tour nog een dag de tijd om de verloren uurtjes gratis terug te kijken.
In een tijd dat festivals geen doorgang kunnen vinden en dat reizen nagenoeg onmogelijk is bleek deze online World Tour een welkom alternatief, op afstand maar wel verbonden met likeminds. Met mogelijkheden voor live chats tijdens de paneldebatten, met een side-programma voor de echt fanatieken en tenslotte met een afterparty op Discord. Playgrounds: “Voor ons als team was het erg ontroerend, dat we 24 uur verbinding hadden met elkaar”.
Ik vond het opmerkelijk dat over de hele wereld filmmakers, designers, animatoren, vfx artiesten, game-developers en andersoortige creatieven dezelfde mindset en een zelfde skillset blijken te hebben. Elk binnen zijn eigen context op zijn eigen manier, maar wel een global community of visual storytelling. Het is ook echt een Playground merkte een van de sprekers op: ‘it’s a space to play and to be free’. En creatieve hotspots zijn ook overal te vinden. Wij hebben de Strijp-S, de Tramkade, de Spoorzone en Belcrum. In China worden leegstaande kazernes hergebruikt en in een ander Aziatisch land (ik ben de naam vergeten) zijn het voormalige rijstwijnstokerijen.
Enorme showcase van inclusiviteit
Sterk en onderscheidend vond ik het panel over inclusiviteit en diversiteit (The Rise and Success of Black Creatives). “I wanna say, there’s a great need to solve a problem… providing visibility… our main goal is also education. Not just high-school kids and above…kindergarten, elementary school as well. Showing those kids about art as a career, educating their parents, also making sure that we work on projects that we believe in’. Strikt genomen is deze online world trip een enorme showcase van inclusiviteit: iedereen kan meedoen, je hoeft er geen dure reis voor te boeken, geen prijzig hotel en zelfs geen ticket. Ofschoon zo’n bijdrage best had gemogen. De kwaliteit was immers van ongeëvenaard hoog niveau en de verscheidenheid is gigantisch.
Ben je trouwens nieuwsgierig geworden? Alle talks, panels en interviews worden deel voor deel on demand beschikbaar gesteld.
Online conferenties
Toen de wereld vorig jaar in lockdown ging, besloten veel podia, festivals en evenementen te gaan streamen. Ook Playgrounds ging in april 2020 online met The Art Department. Dat festival trok toen liefst 30.000 unieke kijkers. In 2019 trok een fysieke editie van The Art Department in het Klokgebouw 4.000 bezoekers. Het publieksbereik is vanwege de mondiale belangstelling online dus vele malen groter. De eerstvolgende fysieke creative meetup staat gepland voor 7 en 8 oktober in Pier15, Breda. Maar Playgrounds Blend zal – uiteraard – ook wereldwijd online te volgen zijn.
Uiteraard leent het medium van Playgrounds zich goed voor online-versies. Maar daar moet wel bij vermeld worden dat de geboden beeld- en regie-kwaliteit hoog, zo niet heel hoog zijn. Playgrounds heeft een eigen televisiestudio in Eindhoven, van waaruit regelmatig wordt uitgezonden. Check hier het Playgrounds-kanaal. Heel toepasselijk vond daar begin juni een week lang de online conferentie van DEN (Digitaal Erfgoed Nederland) plaats over Digitale Transformatie. Het programma bestond uit vijf themadagen met keynotes, workshops, panelgesprekken en presentaties, rondom alle aspecten van digitale transformatie in de cultuursector. En ook tijdens deze online conferentie zagen we weer het Playgroundsniveau, dat inmiddels als vertrouwde standaard mag gelden.
World Tour van Coldplay?
Of Playgrounds tenslotte al een idee heeft hoe een online World Tour van Coldplay of U2 er uit zou zien? Oei, dat is geen gemakkelijke vraag. Of misschien is de vraag wel gemakkelijk, maar het antwoord zeker niet. “Wij zouden als Playgrounds denk ik in de visuele context duiken, met veel aandacht voor de couleur locale.” De band, zo stel ik mij dan zelf voor, blijft gewoon in de studio, maar als het optreden in Japan plaatsvindt ziet het er anders uit dan in Zuid-Amerika. En dat gaat verder, veel verder dan wat achtergrondplaatjes. Misschien wel zo ver dat er voor een 3D-beleving gekozen wordt. Dat kan immers in Eindhoven, want daar bevindt zich 4DR Studios, die de werkelijkheid tot in de kleinste details vangt. In 3D. Elke unieke beweging, iedere karakteristieke lachrimpel of frons… dankzij de inventieve filmtechniek van Volumetric Video Capture ontsnapt niets aan het cameraoog. In vloeiende, natuurlijke, full motion bewegingen.
Misschien dat Daft Punk, die in februari stopten, dan toch weer zin krijgen om op World Tour te gaan. Gewoon vanuit de eigen slaapkamer, lekker blowend op bed.
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
Around the world, around the world
(Songwriters: Thomas Bangalter / Guy Manuel de Homem Christo)