Publiek-private cultuurfinanciering door de ogen van Lambert de Pater, Relatiemanager Kunst &  Cultuur bij Triodos

In deze interviewreeks spreken we met onze partners over de transitie van Brabant C naar een publiek-privaat cultuurfonds. Ditmaal gingen we in gesprek met Lambert de Pater, Senior Relatiemanager Kunst & Cultuur bij Triodos Bank.

Een complexe maar nodige puzzel
Lambert de Pater werkt sinds 2017 als relatiemanager voor de kunst- en cultuursector bij Triodos Bank. De bank is nadrukkelijk bezig met het financieren van de creatieve sector en speelt een cruciale rol in het leggen van de financiële puzzel die nodig is om culturele projecten te realiseren. “Vaak is er een mix van financieringselementen nodig: fondsen, leningen en/of private bijdragen, waarbij Triodos de investeringen kan financieren door middel van leningen. Het is puzzelen, maar er is veel mogelijk,” vertelt Lambert. Deze benadering is essentieel om zowel gevestigde namen als beginnend talent te ondersteunen. “Als je de creatieve sector wilt stimuleren moet je het hele ecosysteem bedienen, van  grotere culturele instellingen als musea, filmhuizen en theaters, tot broedplaatsen en individuele makers. Van gevestigde namen tot beginnende makers. Wij geloven dat kunst en cultuur onmisbare onderdelen zijn van een welvarende maatschappij.”

Kunst als katalysator voor verandering
Lambert ziet verbeeldingskracht als de sleutel voor het overwinnen van de vele crises waarmee we vandaag de dag geconfronteerd worden. “We zitten in allerlei crises, maar de grootste crisis is het gebrek aan verbeeldingskracht. Als we de culturele sector dichter bij het bedrijfsleven brengen, kunnen bedrijven daar enorm van profiteren.” Hij benadrukt dat het bedrijfsleven juist gebaat is bij de creatieve, out-of-the-box ideeën die de culturele sector biedt. “Makers binnen de kunst en cultuur durven maatschappelijke problemen vroegtijdig aan te kaarten en tegen heilige huisjes aan te schoppen. We hebben creatieve denkers nodig om anders te kunnen denken in een tijd waarin de crises vragen om systeemveranderingen en kleine aanpassingen niet genoeg zijn.”

De rol van Brabant C als verbinder
Lambert ziet in Brabant C een belangrijke rol als verbinder van private, publieke en culturele partijen. “Er is genoeg geld om mooie dingen te blijven doen, maar je moet elkaar vinden en de ruimte geven om samen op te trekken.” Hij benadrukt dat publiek-private samenwerking een sterk potentieel biedt om cultuur breed toegankelijk te maken. “Het is niet iets voor een select groepje, cultuur is voor iedereen.” Brabant C kan, volgens Lambert, een belangrijke brug slaan door de toegevoegde waarde van cultuur en creativiteit over het voetlicht te brengen bij het bedrijfsleven en daarmee cultuurfinanciering meer holistisch te benaderen.

Het belang van vertrouwen en openheid
Een succesvolle publiek-private samenwerking vraagt om een duidelijke rolverdeling en vertrouwen tussen partijen. Lambert signaleert dat overheden soms voorzichtiger zijn met het investeren van gemeenschapsgeld en daarom allerlei regels en criteria opstellen. Terwijl private partijen juist steeds meer bereid zijn om bij te dragen, vaak zonder strakke vereisten. “Er moet een open houding zijn en vertrouwen in elkaar,” zegt Lambert. “Als je elkaars rol en expertise accepteert en op elkaar vertrouwt wordt het makkelijker om de culturele sector te faciliteren.”

Over Brabant C
Brabant C is een ondernemend publiek-privaat cultuurfonds dat investeert in creativiteit met blijvende maatschappelijke impact. We verbinden de creatieve potentie van Brabant met de uitdagingen van vandaag en zoeken actief samenwerkingen om de financiële middelen voor de Brabantse cultuursector te behouden en te vergroten. Dat doen we samen met culturele, publieke en private partners.