Draaimolen: ‘als iemand zegt dat iets niet kan, dan doen we het’

Amper bekomen van de coronaperikelen pakt Draaimolen Festival keihard door. Het muziekfestival loopt over van de ambitie – en duurt dit jaar niet één, maar twee dagen.

Tilburgs finest
Met meer dan duizend festivals per jaar heeft Nederland waarschijnlijk de grootste feestdichtheid van de hele Europese Unie. Van die massa weet Draaimolen zich de laatste jaren opvallend positief te onderscheiden. Het festival uit kermisstad Tilburg staat bekend om een eigenzinnige mix van (elektronische) muziek, visual arts en stage design.

Originele line-ups, maar vooral de manier waarop kleur en smaak aan het festival wordt gegeven, hebben Draaimolen een uitstekende naam opgeleverd. De organisatie achter het event wil vernieuwen en durft te experimenteren – en dat wordt gewaardeerd. Op het moment van schrijven is er nog helemaal geen programma bekend. Toch is de ticketsale voor de komende editie al flink op stoom (de early weekend tickets zijn al uitverkocht). En VPRO’s 3voor12 bestempelt Tilburgs finest alvast tot kroonjuweel van komend seizoen.  

‘als iemand zegt dat iets niet kan, dan doen we het’

Extra spannend jaar
Je zou bijna vergeten dat het een extra spannend jaar is voor Draaimolen. Daarvoor zijn twee belangrijke redenen. Ten eerste likt de organisatie na corona de nodige wonden. Anders gezegd: die hele pandemie was ook voor Draaimolen een periode van dealen met behoorlijke kopzorgen en fikse klappen opvangen.

In 2020 moest het festival worden afgelast en legde het financieel bijna het loodje. Het jaar daarop moest halsoverkop iets compleet anders dan voorzien georganiseerd worden, niet alleen verspreid over tien dagen, maar ook nog eens onder zware coronamaatregelen en restricties. Je kunt je voorstellen wat dat betekent voor een event met normaal gesproken 13.000 bezoekers. Dankzij onder meer de support van Brabant C beleefde Draaimolen toch een hoopvolle editie.

Ten tweede: uitgerekend nu, terwijl voor festivals nog zoveel onzeker lijkt, legt Draaimolen de lat voor zichzelf extra hoog. Kort nadat de crew zichzelf eens goed achter de oren had gekrabd en unaniem besloot om ondanks alle ellende van de afgelopen twee jaar toch door te zetten, bulkt Draaimolen alweer van de ambitie. 

Erop of eronder
Onder het motto ‘als iemand zegt dat iets niet kan, dan doen we het’, is het erop of eronder, zo lijkt het. En het is ze menens: om die reden zit de organisatie op dit moment midden in een professionaliseringsslag. Er is een bureau in de arm genomen om het ‘merk’ beter te positioneren. Om een manier te vinden om zo onafhankelijk mogelijk te blijven van geldschieters, maar ook de artistieke vrijheid in de toekomst te kunnen waarborgen.

Foto door Annelieke Rovers 

Dubbel en dwars doortrekken
Die vrijheid vertaalt zich dit jaar niet in één, maar twee volwaardige festivaldagen. Voor vier van in totaal zes stages is een samenwerking gezocht met ‘hosts’ die mee vormgeven en programmeren: technokraker Blawan, dj-duo en liefdeskoppel Octo Octa & Eris Drew, obscuur Berlijns queercollectief Herrensauna en independent platenlabel Nous’Klaer uit Rotterdam.

Meer opmerkelijks: de lijn van de coronaproof editie van vorig jaar – een mix van bijzondere livemuziek en performance art – gaat het festival dubbel en dwars doortrekken. Zo zijn er plannen met twee zangkoren (waarvan een Gregoriaans), verschillende live muzikanten, een operazangeres en een waterval. In dat spanningsveld tussen modern klassiek en toonaangevende elektronica, speelt ook visueel kunstenaar Heleen Blanken weer een centrale, curerende rol. 

Tienjarig bestaan
Tickets voor Draaimolen Festival, dat plaatsvindt op vrijdag 9 en zaterdag 10 september in de bossen van het MOB-complex (het voormalige mobilisatiecomplex van Tilburg), zijn nu online te koop. Wacht niet te lang, want het festival is in trek. Mocht je het feest onverhoopt toch moeten missen: in het volgende Fanzine blikken we uitgebreid terug op deze negende editie in het tiende jaar van Draaimolens bestaan.

 

Dit artikel verscheen in #Fanzine 5, lees het hele online magazine hier. 
Tekst: Twan Hofman