Dit artikel verscheen oorspronkelijk op mestmag.nl
Een eigen programma voor cultureel leiderschap in de provincie Brabant. Daarmee is LinC vorig jaar voortvarend van start gegaan, geïnitieerd door Kunstloc en Brabant C. Het is een programma voor professionals, die werken in de culturele sector en willen groeien in hun zakelijk leiderschap. Juist in een tijd dat corona de hoofdrol speelt. Drie LinC-deelnemers over hun soort leiderschap, de verschillen en de geleerde lessen.
Hét leermoment
‘Door het programma word je uitgedaagd om na te denken over jezelf’, zegt Patrice Matthee (53). Zij is coördinator bij Brabant Menu en sinds kort ook bij PLAN Brabant. ‘Voor mij was een belangrijke vraag: Wat voor leider ben ik? Zo vraag je je af of je snel wordt aangetrokken en geprikkeld door nieuwe dingen of dat je liever in je comfortzone blijft.’
‘Door mijn deelname aan het LinC-programma overzie ik het totaalbeeld beter en daarmee ook de organisatiedynamiek’, antwoordt Joost van Abeelen (31), hoofd publiciteit & communicatie bij poppodium 013 in Tilburg.
‘Voor mij was vooral waardecreatie en impact een interessant onderwerp. Zo nam een van de sprekers, Marc Vermeulen (hoogleraar (onderwijs)sociologie TIAS|Tilburg University), de ontwikkeling van de Spoorzone in Tilburg als voorbeeld van impact’, vertelt Joris Bedaux (48), zakelijk leider bij Strijbos & Van Rijswijk. ‘Je begint lokaal met één wagonnetje en daar hang je telkens een wagonnetje aan. Jouw waarde wordt stapje voor stapje groter. Uiteindelijk wordt het een trein van internationale allure.’
Waarom dit traject?
‘Door de diversiteit in de groep LinC-deelnemers waarin je je eigen casus behandelt, krijg je reacties die een andere blik werpen op jouw situatie. Dat is zo’n eyeopener. Ik zie het LinC-programma echt als een ontwikkeling van mijzelf als mens, niet alleen op het gebied van leiderschap. Na elke sessie voel ik mij rijker’, aldus Matthee.
‘De mix van zakelijk leiders uit de Brabantse culturele sector gaf ons de gelegenheid om een blik in andermans keuken te werpen. Wij doen veelal allemaal ons eigen ding, terwijl je juist van andere situaties kunt leren’, zegt Bedaux.
‘Ik hoor graag vanuit veel verschillende invalshoeken wat de mogelijkheden zijn binnen onze cultuursector’, zegt Van Abeelen. ‘De keerzijde is dat de materie daardoor wat algemener blijft, omdat je door het verschil in deelnemers anders niet iedereen kunt bedienen.”
“Ik hoor graag vanuit veel verschillende invalshoeken wat de mogelijkheden zijn binnen onze cultuursector.”
– Joost van Abeelen
Geleerde lessen
‘Waardecreatie en impact spelen altijd een rol in mijn werk, maar de waarde van iets wordt niet alleen bepaald door geld. Het gaat er ook om wat je met elkaar wilt bereiken. Je moet een goed verhaal ook zichtbaar maken. Pas dan maak je impact’, vertelt Matthee.
‘Doordat je elkaar echt leert kennen en de verschillen ziet, zie je ook dat andere organisaties anders werken’, zegt Van Abeelen. Zo zijn wij als poppodium in sommige aspecten een stuk commerciëler ingesteld.’
‘Wij maken voorstellingen in de publieke ruimte waarin we de relatie met het publiek onderzoeken en opnieuw vormgeven’, legt Bedaux uit. ‘Het is een kunst om iets te verkopen waar niet iedereen een duidelijk beeld bij heeft. Het is belangrijk dat we ons verhaal op een professionele wijze overbrengen. Bijvoorbeeld bij aanvragen, maar ook in commerciële gesprekken met festivals.’
Impact van corona
‘Tijdens de coronaperiode ging een groot deel van mijn tijd bij Brabant Menu op aan het in goede banen leiden van annuleringen en verplaatsingen van jeugdvoorstellingen die worden gespeeld voor kinderen in het basisonderwijs. En scholen benaderen om te kijken wat mogelijk was binnen de dan geldende maatregelen”, zegt Matthee. Bij PLAN Brabant waren andere zorgen. ‘Jonge kunstenaars hebben contact met hun publiek nodig voor hun verdere ontwikkeling en dat is precies wat ontbrak in de afgelopen periode. Het is dan zoeken naar wat wel mogelijk is om de jonge makers hierbij te ondersteunen.’
‘Door de coronamaatregelen heb ik mijn functie als leidinggevende nog niet ten volste kunnen benutten’, zegt Van Abeelen. ‘We werken ver vooruit in de planning met internationale acts bijvoorbeeld. We hebben bewezen snel te kunnen schakelen, maar buitenlandse artiesten plannen een tour ver vooruit dus dat was een grote uitdaging.’
‘Dankzij onze internationale contacten en openluchtvoorstellingen bleef er voldoende werk’, verklaart Bedaux. ‘We maken landschapsopera’s, waarbij onze sopranen, zingend op onze composities, optreden in een wisselend natuurlijk decor. Zo stonden we vorig jaar in een prachtig Italiaans dorpje, maar ook op de Dachsteingletsjer in Oostenrijk. Corona verschraalt. Het is noodzakelijk dat de cultuursector zich in de komende tijd verder profileert en snel schakelt. Zo hebben we een alternatieve aanpak uitgewerkt met meer oog voor sociale winst en waarde. Onze voorstellingen zijn interventies. Net als het leven zelf.’
Meer informatie
Meer informatie over dit programma lees je hier. Of in het artikel dat eerder verscheen ov. Dit jaar gaat een tweede LinC programma in Brabant van start. Heb je interesse? Mail dan even naar linc@uu.nl.
Geschreven door: Annelies Wijnen