Brabant C internationaal: bezoek NYCxDesign

NYCxDESIGN is de jaarlijkse Designweek van New York, die honderdduizenden deelnemers en ontwerpers van over de hele wereld trekt. NYCxDESIGN telt vele tientallen evenementen in vijf stadsdelen van de stad. In totaal betreft het een dozijn designdisciplines. Van 17 tot 23 mei 2018 bezocht Joy Arpots, scout van Brabant C, New York.

Robert Kloos, plaatsvervangend Hoofd Pers & Culturele Zaken van het Nederlands Consulaat in New York, benaderde Brabant C al in het voorjaar van 2017 om een bezoek te brengen aan NYCxDESIGN. Uiteindelijk kwam het er in 2018 van. Ook het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie is van de partij, in de persoon van Zineb Seghrouchni. Als ook Margriet Vollenberg, die met haar bedrijf Organisation in Design, al vele jaren Ventura Projecten organiseert in Milaan, en later ook in Berlijn, Londen, New York en Dubai.

1

Het bezoekprogramma dat het consulaat voor zijn gasten heeft samengesteld is intensief en zeer divers. We bezoeken de grote internationale meubeldesignbeurs ICFF, maar ook WantedDesign, waar de nadruk meer ligt op artistieke inhoud, innovatieve concepten of maatschappelijk gerelateerde uitdagingen. We worden welkom geheten in dure galeries en showrooms, zoals Carpenters en Swarovski. We praten met Nederlandse designers die het goed doen in New York: showroom Moooi van Marcel Wanders, Kikkerland van Jan van der Lande en Metropolitan Luxury van interieurdesigner Eric Kuster. En we ontdekken New Yorkse incubators en accelerators, zoals A/D/O en New Inc. Tussendoor zijn er openingsrecepties, keynote speeches, interviews, parties en de uitreiking van de NYCxDESIGN-awards in de nog in aanbouw zijnde Pier 17.

Ook wandelen we naar Times Square waar Ilene Shaw voor ons klaar staat. Ilene heeft het ‘Design in de openbare ruimte’-project op Times Square bedacht. Om design dicht naar de ‘gewone burger’ te brengen staan er enkele interactieve designinstallaties op het centrale plein van Manhattan. Publieksvriendelijk, zelfs kindvriendelijk, en bijgevolg uiterst populair. Ook is er een gratis toegankelijk designpaviljoen dat ontworpen is door de Nederlandse designer Stefan Hengst, van origine Bredanaar maar al sinds de tweede helft jaren ’90 woonachtig en werkzaam in New York. Het paviljoen is een opblaasbare witte tent in de vorm van een cocon. Het witte doek reflecteert ’s avonds de vele neonkleuren die Times Square rijk is dankzij de stortvloed aan reclame-uitingen. Het is pas voor het tweede jaar dat NYCxDESIGN een paviljoen op Times Square heeft. Geen People’s Pavillion, zove ris het nog niet. Maar Ilene heeft alleszins oren naar het concept van dit WDE-paviljoen tijdens de afgelopen DDW.

21f2ce38-afee-4940-8fe5-086175d04dba

A / D / O is de thuisbasis van URBAN-X, een startup-accelerator van MINI die als missie heeft: ‘Engineering the City as a Service’. De joint venture combineert de kerncompetenties van (het automerk) MINI met het beste versnellingsproces, beleggersnetwerk en ervaring om nieuwe innovatieve technologieën op de markt te brengen. De conceptuele inhoud van A/D/O ligt in het verlengde van de Design Academy Eindhoven en de Dutch Design Week, zij het dat er nauwe aansluiting is bij de markt van opdrachtgevers, retailers en andersoortig bedrijfsleven.

Design in New York, en daarmee ook in de rest van de Verenigde Staten, is sowieso sterk business-gerelateerd. In Soho en NoMad is luxe design van bewezen waarde uitsluitend betaalbaar voor de zogeheten “one percent”, de (schat)rijke bovenlaag. Design-startups kunnen daarnaast niet volstaan met een aantrekkelijk prototype, maar moeten beschikken over alle business-tools die noodzakelijk. Dat gaat verder dan een gedegen bedrijfsplan, daar hoort ook een productie- en distributie-aanpak bij. Als een vertegenwoordiger van een hotelketen jouw prototype interessant vindt, kan het zomaar zijn dat hij een order van 5000 stuks plaatst, die je dan ook nog eens binnen 3 maanden moet kunnen leveren.

Dat blijkt ook in het gesprek dat we hebben met Ed Hogikyan, de ‘baas’ van NYCxDESIGN. Op zijn kaartje staat dat hij het hoofd Economische Ontwikkeling van de stad New York is. De nadruk ligt op citymarketing en vrijetijdseconomie, en de designweek is eigenlijk ook vanuit dit perspectief geinitieerd. Uiteraard is er een cultureel, zo je wil kunstzinnig belang, maar de focus is een economische. Design in New York is vooral iets waar de upper class mee bezig is. Tijdens NYCxDESIGN struikel je over de retailbedrijven en hotelketens, die komen shoppen. Een designer moet voorbereid zijn op deze markt: manufacturing is een absolute voorwaarde.

Ed Hogikyan is trots op ‘zijn’ designweek, die een vlucht heeft genomen en inmiddels een belangrijke economische waarde is. NYCxDESIGN past ook goed bij deze stad, die immers de metropool van de hele wereld wil zijn: als je het als designers maakt in New York, kun je overal in de wereld terecht. Of dat niet ook, of nog meer voor Milaan geldt? Ja, beaamt Ed, maar dan heb je het louter over design, in New York zijn we van zoveel markten meer thuis.

IMG_3734

Een week eerder was in New York een ander evenement dat onder de verantwoordelijkheid van Ed Hogikyan valt: de wereldwijde bijeenkomst van Smart Cities. Amsterdam en Rotterdam (met burgemeester Aboutaleb) waren van de partij, maar ook Eindhoven doet dankzij Brainport mee. De stad werd dankzij zijn triple-helix-aanpak in 2011 immers Smartest City in the World. Zou het geen idee zijn dit evenement (deels) te laten overlappen met NYCxDESIGN? Wij constateerden immers dat de mensen van Brainport al weer weg waren uit New York, net op het moment dat de designers arriveerden. Het is een suggestie die op de agenda wordt gezet.

In 2011 vond de eerste editie van WantedDesign (WD) plaats. Oprichters Odile Hainaut en Claire Pijoulat: “wij zijn van mening dat design niet alleen over producten gaat, maar vooral ook over ideeen, vragen en uitdagingen, we wilden een platform waar de meest briljante ontwerpers samen komen om hun creativiteit te delen”. WD moest vanaf het begin een internationaal platform zijn. Tijdens de 8e editie zijn er designers uit Frankrijk, China, Turkije, Finland, El Salvador, Chile enzovoort. Behalve expo’s zijn er talks, speeches en workshops.

De twee voorgaande jaren was Ventura New York een onderdeel van WD. Margriet Vollenberg zorgde er in 2016 en 2017 voor dat er een delegatie van Dutch Designers in New York te zien was. In 2018 lukt het niet de financiering rond te krijgen. Toch is Margriet er, om samen met het Stimuleringsfonds, met Brabant C en met het Nederlands consulaat in New York te onderzoeken of er voor 2019, 2020 en 2021 wel mogelijkheden zijn. Want, zo weet ze, de Amerikaanse markt is erg nieuwsgierig naar Dutch Design, de Design Academy Eindhoven is een begrip en de namen van Marcel Wanders, Maarten Baas en Joep van Lieshout worden vol lof uitgesproken.

IMG_3560

Die mogelijkheden zouden er ook kunnen zijn voor de International Contemporary Furniture Fair. Twee uur na de opening van ‘zijn’ ICFF had directeur Kevin O’Keefe wel even voor de Nederlandse delegatie. We kregen nadrukkelijke instructies: hou een snelle pitch, wie je bent, wat je komt doen, stel 2 of 3 vragen en kijk of er nog tijd is voor een paar zinnen daarna. Tien minuten, meer tijd heeft die man niet.

O’Keefe ontving ons staande in de entreehal, terwijl hij zwaait naar passerende bekenden. Hij luisterde naar ons en gaf keurige antwoorden. En na tien nodigde O’Keefe ons uit het gesprek voort te zetten in zijn kantoor. De grote man van ICFF bleek nadrukkelijk geïnteresseerd in Dutch Design, hij zette zijn deuren open voor een Nederlandse presentatie in 2019 en volgende jaren. Vanzelfsprekend hoeft die presentatie niet volgens de standaard inrichting, zoiets past immers niet bij Dutch Design. Enne, over de huurprijs per vierkante meter is zeker te praten.

IMG_3427