“Oh! Is het nu alweer reclame?” Iedereen kent deze zin wel. Of wellicht zeg je het zelf ook wel eens. Erwin Steijlen, de trotse oprichter van Totally Tuned wil hier verandering in gaan brengen en wil er voor zorgen dat mensen uit gaan kijken naar het reclame spotje. Maar wat houdt Totally Tuned nu precies in? In dit artikel beschrijven we onder andere het verhaal van oprichter Erwin Steijlen, maar vertellen we ook wat meer over Totally Tuned zelf.
Totally Tuned bestaat nog niet heel lang en is opgericht door Erwin Steijlen. Toen Erwin 14 jaar was, is hij begonnen met gitaar spelen. Hij speelde in 12 verschillende bands. Hij heeft bij 7 platenmaatschappijen gezeten, heeft heel veel gespeeld, maar helaas is hij nooit zelf een beroemde gitarist geworden. “Het is namelijk super moeilijk om van muziek te leven”. – Erwin Steijlen. Eenmaal later heeft hij een baan aangeboden gekregen bij Codarts, Rotterdam. Codarts is een conservatorium in Rotterdam en is voornamelijk georiënteerd rondom jazz. Tegenwoordig zijn ze ook steeds meer andere muziekrichtingen aan gaan bieden.
Dit artikel is in samenwerking met de opleiding Cultural Venue Management van NHTV University of Applied Science tot stand gekomen. Tweedejaars studenten hebben initiatiefnemers van projecten geïnterviewd waar Brabant C in investeert.
Geschreven door: Celine van Wilgenburg, Imke van Gulik en Vincent Slingerland.
Na een aantal jaar hier gewerkt te hebben heeft hij op een gegeven moment zijn eigen vak gekregen, zijn eigen masterclass. Dit vak ging voornamelijk over de muziek als business om zo muzikanten klaar te stomen voor de keiharde zakelijke kant van muziek maken. Dit is ontstaan omdat hij een soort kennis graag wilde delen en er nog niet zo’n vak bestond. Iets wat Erwin vond dat muzikanten ook moesten leren.
Tijdens zijn werk op het conservatorium kreeg hij hele interessante vragen van zijn studenten. Op dat moment kwam hij erachter dat hij een bijzonder verhaal had en dat hij heel anders naar dingen keek. Hij besloot hier een boek over te schrijven. Zijn verhaal is namelijk zijn ervaring die hij heeft opgedaan in de muziekindustrie voordat hij les ging geven aan het Codarts. Het boek wat hij heeft geschreven heet Corporated music method en gaat voornamelijk over hoe de muziekindustrie in elkaar steekt. Vanuit dit verhaal is Totally Tuned ontstaan. Een uniek, online platform.“Wij verbinden talentvolle componisten, songwriters en producenten met internationale bedrijven” – Erwin Steijlen. Totally Tuned wil de samenleving veranderen, al is het maar voor een klein beetje. Ze bieden creatieve mensen kansen, inzicht en een uitgebreid netwerk. Ze helpen je om beter muziek te leren schrijven, op te nemen en te mixen. Alles voor een betere toekomst van alle creatieve mensen, maar vooral betere muziek en producten voor de klant. Totally Tuned biedt een unieke masterclasses, netwerken en mogelijkheden om miljoenen te verdienen. De volledig afgestemde Masterclass, is een cursus van 12 weken waarin er gewerkt word aan echte opdrachten en met echte klanten. Dit terwijl je feedback krijgt van de coaches van Totally Tuned van echte wereldklasse. Het doel is om geweldige, afgewerkte en marktklare tracks te leveren voor de klanten en voor toekomstige plaatsingen.
Het doel van Totally Tuned is om geweldige, afgewerkte en marktklare tracks te leveren voor onze klanten. De missie van Totally Tuned is om u alle tools te geven die er nodig zijn om een zelfdoener te worden. Een kunstenaar, in staat om te leven van je talent. Totally Tuned is opgericht als een oplossing voor een groot en wereldwijd probleem dat de meeste creatieve mensen herkennen: Hoe vindt je vast werk en inkomen? Stel jezelf de vraag: hoe kan ik mijn brood verdienen met mijn muziek? Hoe kan ik geld verdienen met mijn talent? We leven in snel veranderende tijden waarin IT-bedrijven de muziekindustrie hebben overgenomen en platenmaatschappijen alleen de gelukkige minderheid accepteert. Er is een duidelijke mismatch tussen vraag en aanbod en erger nog; een mislukking van scholen om afgestudeerden te leveren die weten hoe ze van hun talent kunnen leven. Dit is waar Totally Tuned voor in actie komt! (Totally Tuned, sd)
“Het is tijd om veranderingen aan te brengen, omdat de echte wereld creatieve mensen en creatieve ideeën nodig heeft. Het is tijd om anders te gaan denken.” – Erwin Steijlen
De eerste klus die Totally Tuned binnen wist te slepen was bij het bedrijf ‘Cirque de Soleil’ : een wereldberoemd circus. Deze mooie eerste klus zorgde voor een goede start voor het bedrijf. Een tijd later werd een van de opmerkelijkste klussen binnengesleept. Namelijk die van het miljoenenbedrijf: BMW.. Het kleine appartement van de oprichter van Totally Tuned, Erwin Steijlen, werd tijdelijk ingeruild voor een gehuurde opnamestudio en de vrijetijdskleding maakte plaats voor een op maat gemaakt pak. Er moest even gewend worden aan de werkwijze en mentaliteit van de echte zakenlui van het miljoenenbedrijf, maar uiteindelijk werd de klus aan Totally Tuned toegekend. Dit bewijst ook maar weer dat je met grote plannen en een internationale kijk ook grote klussen binnen kan slepen.
‘De wereld is je markt, waarom niet gelijk beginnen met LA?’’ – Erwin Steijlen.
Voordat je kan deelnemen aan het programma van Totally Tuned, moet je eerst auditie doen. Je moet hiervoor wel over enkele basisvaardigheden beschikken. Zo moet je goed met een computer kunnen omgaan, zelf muziek kunnen opnemen en schrijven en zelf demo’s kunnen schrijven. Zodra je na je auditie toegelaten bent, kun je inzendingen opsturen voor de verschillende opdrachten die Totally Tuned binnen krijgt. Jouw inzending gaat dan door een selectieronde. Uiteindelijk word er uit een bepaald aantal inzendingen een winnaar gekozen door de opdrachtgevers. Zo zou het zomaar kunnen dat je jouw demo gebruikt wordt voor een reclame die elke dag op tv te bewonderen is.
Er is hard gewerkt om Totally Tuned op te bouwen tot het bedrijf dat het op het moment is. Er is samengewerkt met de grootste bedrijven en er zijn mooie samenwerkingen ontstaan. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking met het cultuurfonds: Brabant C. Ongeveer een jaar geleden ging de CEO van Totally Tuned, Erwin Steijlen, het gesprek aan met het fonds. Dit gesprek verliep goed en er werden afspraken gemaakt. Er moest een businessplan geschreven worden. De opvolgende weken werd er samen met een toegewezen financieel expert, hard gewerkt aan SWOT analyses en begrotingen. Na het opstellen van een kloppend businessplan moest er gepitcht worden. Een unieke pitch, die een paar uur later een goedkeurend telefoontje zou gaan opleveren.
Brabant C heeft voor creatieve ondernemers een aantal voorwaarden voordat zij met hen in zee gaan. Zo moet het bedrijf of de ondernemer iets bijdragen aan Brabant. Totally Tuned is hier een goed voorbeeld van. Tilburg een internationale speler maken, dit ziet Erwin als een van de grootste toevoegingen van zijn bedrijf. Er worden samenwerkingen aangegaan met de grootste namen in de reclamewereld. Dit levert Tilburg, en dus ook Brabant, veel naamsbekendheid op.
Iets waar Totally Tuned de afgelopen tijd druk mee bezig geweest is, is het evenement dat onlangs heeft plaatsgevonden in 013: Totally Tuned presents: The Power Of Music. Tijdens dit evenement wordt de connectie tussen de creatieve en zakelijke wereld tot stand gebracht. Iets waar Totally Tuned zich sterk in weet te onderscheiden en waar veel creatieve ondernemers van kunnen leren.
Onder andere de samenwerking met Brabant C heeft geleid tot de doorgroei en verdere ontwikkeling van een mooi creatief initiatief. Het is belangrijker dat we af en toe stilstaan bij de waarde van muziek voor onze samenleving en iets minder aan onze portemonnee gaan denken. Je kan je geen leven meer zonder muziek voorstellen, dus koester dit.