NHTV reporters interviewen: Ruud Lemmen en Joost van Abeelen van het WOO HAH! Festival

In Nederland is de Urban cultuur aan het groeien en dan met name in het zuiden van Nederland. Het WOO HAH! Festival is daar een mooi voorbeeld van. De samenwerkingen die het festival aangegaan is verschillen van FunX tot Snipes, tot Brabant C. Studenten van de NHTV in Breda hebben de mogelijkheid gehad om twee mensen van het WOO HAH! Festival te interviewen. Het gaat hierbij om Ruud Lemmen, projectleider bij WOO HAH! en programmeur bij 013, en Joost van Abeelen, marketeer bij WOO HAH! en 013.

Dit artikel is in samenwerking met de opleiding Cultural Venue Management van NHTV University of Applied Science tot stand gekomen. Tweedejaars studenten hebben initiatiefnemers van projecten geïnterviewd waar Brabant C in investeert.

Het ontstaan van WOO-HAH!
Wij waren erg benieuwd naar hoe het grootste hiphopfestival van Brabant is ontstaan. Daarom spraken we met Ruud, de projectleider van WOO HAH!. Hij legt uit: ‘’013 heeft al even het imago van veel rockmuziek en reguliere popmuziek. Ik wilde al een tijdje meer met hiphop gaan doen. Hiphop is iets wat heel erg op Amsterdam gericht is, het gebeurt vooral in de Randstad. Hierdoor is het  moeilijk om de Hiphop artiesten naar Tilburg te krijgen voor losse shows. Dus daar vanuit is het idee ontstaan dat het misschien makkelijker is om er een festival van te maken. Dan is het makkelijker om hiphop acts naar Tilburg te krijgen, en misschien zelfs als losse acts naar 013. Op het moment dat ze Tilburg gaan leren kennen omdat daar WOO HAH! plaatsvindt, vinden de artiesten het misschien interessanter om in Tilburg op te treden.’’

ReinKooyman9

Investeringsfonds Brabant C
De grote hiphop namen die op het festival in Tilburg staan vereisen veel geld, dus WOO-HAH is een samenwerking aangegaan met investeerder Brabant C. Ruud vertelt: ‘’Een festival ontwikkelen kost geld. De eerste jaren moet je er geld op toeleggen. Daarom ga je kijken of daar subsidiemogelijkheden of fondsen voor zijn. Brabant C was op dat moment net in het leven geroepen. Het was een subsidiefonds, maar veel meer gericht op investeren. Het is belangrijk dat het geld niet structureel nodig is, maar dat het evenement na een paar jaar zonder het gesubsidieerde geld kan. Daarom hebben we een business case, een projectplan en een meerjarenbegroting geschreven die laat zien dat wij het vanaf 2019 zonder subsidie een festival zouden kunnen draaien.’’ Een belangrijke subsidiegever omschrijft Ruud. Zo geeft hij ook aan dat zonder Brabant C het festival minder zou groeien dan dat het tot nu heeft gedaan. ‘’Het geld wat we van Brabant C hebben gekregen, heeft ervoor gezorgd dat wij in drie jaar tijd drie keer hebben kunnen verdubbelen in bezoekersaantallen. Anders was dat niet zo snel gegaan.’’ Ruud legt uit hoe het kan dat WOO HAH! in 2019 geen subsidie meer nodig heeft van Brabant C. “Door de grote groei en de versnelde werking van deze groei zullen we in 2019 het punt bereiken dat we voldoende eigen inkomsten kunnen genereren om het festival rendabel te laten zijn, dit zullen voornamelijk publieksinkomsten zijn.”

Diversiteit van samenwerkingen
Naast Brabant C zijn er verschillende samenwerkingen ontstaan om het festival tot een succes te maken. Zo hebben zij sinds kort een samenwerking met het  sneakermerk Snipes. Ook hebben ze een mediadeal met MTV, FunX-radio en 3voor12. Daarnaast werken ze nog samen met Prime Productions, Festival Mundial, Hall of Fame, BAX-music en meer dan dertig verschillende foodtrucks. Ruud legt uit hoe de samenwerking met de bekendste en grootste concertpromotor van Nederland, MOJO concerts, is ontstaan: “Bij 013 werken we natuurlijk al heel veel samen met MOJO. 80% van ons internationale aanbod wordt via MOJO geboekt. En MOJO had een vergelijkbaar idee, zij wilde ook meer met hiphop gaan doen, misschien ook een hiphop festival organiseren. Op het moment dat wij dit idee hadden zijn we met verschillende partijen gaan praten, maar er was al vrij snel een match met MOJO. Want zij hadden hetzelfde idee en toen zijn we samen gaan werken.’’

WilliamVanDerVoort12

Het publiek bereiken
De vorige editie van het WOO HAH! Festival was uitverkocht, maar hoe brengen zij dit  naar buiten? Wij vroegen dit aan Joost van Abeelen, marketeer bij WOO HAH!: ‘’We kwamen er snel achter dat onze doelgroep relatief jong is. Tussen de jongeren van 18 t/m 25 jaar zit onze grootste afzetmarkt en die zijn vrijwel altijd online, heel  mobiel,  daarom hebben we ons daar ook op gefocust. Ze zitten ook veel op social media en daarom hebben we daar gelijk ook vrij groot op ingezet door gebruik te maken van meer interactieve content, dus video, gifjes en dat soort zaken.” Voor de internationale toeristen zijn er ook afspraken gemaakt met de lokale coffeeshops. Op vertoon van een identiteitskaart en je toegangsbewijs krijg je op een legale manier toegang tot de coffeeshops. Overigens krijgt WOO HAH! hiervoor geen winstafdracht. Joost zei hier het volgende over: ‘’De coffeeshops hebben bij de gemeente Tilburg  aangeklopt omdat ze merken dat er genoeg mensen zijn die een joint willen halen, maar dat niet kan door de nieuwe wetgeving. Hierdoor krijg je meer illegale dealers. Hoe lossen we dit op? Nu is dit gedoogbeleid er en we keuren het niet af, daarom zijn we er ook in meegegaan in onze communicatie en ook vanuit 013’’.

De toekomst van WOO HAH!
Volgens het beleidsplan zou WOO HAH! Festival pas in 2018 uitbreiden naar een tweedaags festival. Door de populariteit van de afgelopen jaren is er een stap overgeslagen. Ruud licht dit toe: “Nu is het moment er, dus die moeten we ook pakken, in plaats van dit jaar een herhaling te doen van vorig jaar.” Ook vertelt Ruud dat ze zeker de ambitie hebben om WOO HAH! nog groter te maken.  Omdat het festival twee dagen gaat zijn, wordt er gekeken naar randprogrammering. Er wordt gesproken over Breakdance en komedie. Ook gaat R&B een belangrijkere plaats innemen op het festival. Hierdoor wordt er een andere doelgroep bereikt, waaronder bijvoorbeeld meer vrouwen. Ruud vertelde dat deze doelgroep trekken geen doel op zich was, maar een gevolg van de bredere programmering.

WOO HAH! festival groeit dus heel snel, en door de stijgende lijn in publieksinkomsten, de uitbreiding naar een tweedaags festival en de doelgroep die steeds groter wordt zal het festival vanaf 2019 Brabant C niet meer nodig hebben als investeringsfonds. Wel blijven de samenwerkingen met de verschillende partners heel belangrijk voor WOO HAH!

WilliamVanDerVoort2