BredaPhoto is het grootste fotofestival in Nederland met meer dan 50 topfotografen uit binnen- en buitenland. Dit jaar vond alweer de zevende editie plaatst die volledig in het teken stond van YOU. In samenwerking met Brabant C kregen twee studenten van de NHTV hogeschool in Breda, Melanie en Natasja, de kans om zakelijk leider, Theo Andriessen, te interviewen over het festival en de link met Brabant C.
Dit artikel is in samenwerking met de opleiding Cultural Venue Management van NHTV University of Applied Science tot stand gekomen. Tweedejaars studenten hebben initiatiefnemers van projecten geïnterviewd waar Brabant C in investeert.
15 jaar geleden opgezet door een groepje amateurfotografen die voornamelijk eigen werk wilde tentoonstellen in Breda. Deze eerste editie van BredaPhoto was kleinschalig en werd gehouden op een binnen locatie. Nu 15 jaar later vindt de zevende editie plaats en trekt het festival nationaal en internationaal publiek met tentoonstellingen door heel Breda.
Kenmerkend voor het festival is de combinatie van binnen en buiten tentoonstellingen, waarbij de buitententoonstellingen gratis te bezoeken zijn. Dus dat betekent dat er een lage drempel is, waardoor er verschillende soorten bezoekers het festival komen bezoeken. Een ander belangrijk kenmerk is dat BredaPhoto rondom een thema werkt. Theo zegt: “we vinden dat zo’n festival ook een verbinding moet hebben met maatschappelijke thema’s en met wat er in de wereld gebeurt.”
“Fotografie bij uitstek is een medium om de wereld te laten zien op een andere manier. Fotografen, kunstenaars, hebben een andere manier van kijken. Ja dat proberen we bij BredaPhoto te tonen.”
Breda stond van 15 september tot en met 30 oktober in het thema YOU. Het thema kwam voort uit het beleid van de Nederlandse regering die zich heeft gericht op de ‘participatiesamenleving’. “Een woord wat Willem-Alexander een aantal jaar geleden gebruikte in zijn troonrede. Dat hebben we opgepakt en we zijn vanuit dat gegeven gaan kijken van: kunnen we dat invulling geven?” Dit is vervolgens vertaald naar ‘Do it yourself’ en heeft het uiteindelijk de titel ‘You’ gekregen. Er werd niet alleen gekeken naar: wat betekent participatie en zelfredzaamheid en ‘Do it yourself’ in Nederland, maar er werd ook op internationaal vlak gekeken. Hoe wordt er in andere landen en in andere culturen omgegaan met dit thema.
Naast de tentoonstellingen door heel Breda, de workshops en de lezingen die gegeven worden, richt BredaPhoto zich ook op talentontwikkeling en educatie. Bij talentonwikkeling krijgen professionals de ondersteuning om het festival als podium te gebruiken en kunnen zij zich zelf presenteren naar de internationale fotowereld. Er wordt nauw samengewerkt met zeven verschillende academies in Nederland, België en Duitsland en elke editie exposeren ongeveer 15 studenten voor het eerst op BredaPhoto.
Bij educatie richt het festival zich op kinderen en jongeren om het fenomeen fotografie bekend te maken. Lagere scholen komen naar het festival toe en volgen een traject in de klas rondom fotografie. Naast talentontwikkeling en educatie heeft BredaPhoto afgelopen editie verschillende participatieprojecten opgezet.
Foto: Ron Magielse
“Dat hebben we dit jaar bijvoorbeeld gedaan met twee verzorgingstehuizen, de Leystroom en Ruitersbos, met ouderen foto’s gemaakt, waar twee tentoonstellingen gemaakt zijn door een professionele fotograaf, die samen met die ouderen foto’s gemaakt heeft.”
BredaPhoto heeft sinds afgelopen editie een andere opzet van het festival. Waar je afgelopen jaren bijna alles gratis kon bezoeken, wordt er nu gezegd: je koopt een kaartje voor BredaPhoto en kan daarnaast ook gratis buitenlocaties bezoeken.
Bezoekers worden hierdoor ook op een andere manier benaderd. Als bezoeker kun je veel gratis zien en ontdekken, maar wil je je ergens in verdiepen dan kan je een passe-partout kopen. Deze veranderingen passen ook bij de eisen die een hoop subsidiegevers stellen.
Op de laatste dag van het festival maakte de organisatie van BredaPhoto bekend dat er dit jaar maar liefst 80.000 bezoekers naar Breda zijn gekomen en dat er 10.000 daarvan een passe-partout kochten. Bij de vorige editie in 2014 waren dit er maar 300. Een andere aanpak en het meer aandacht schenken aan de kaartverkoop laat zien dat er draagvlak is voor het festival. (Nijs, 2016)
Afgelopen jaar heeft BredaPhoto de aansluiting gevonden bij Brabant C. Een festival van deze grootte heeft een hoop geld nodig voor de realisatie. BredaPhoto heeft niet de ambitie om het festival te vergroten, maar vooral de kwaliteit van het festival en daarmee de nationale/internationale betekenis uit te breiden. BredaPhoto heeft zijn ambities neergelegd bij Brabant C en gaat een samenwerking aan tot en met 2018.
“Dat is de ambitie en we hebben allerlei ideeën en plannen ontwikkeld van hoe we dat willen doen en daarin hebben we Brabant C gevonden, omdat Brabant C daar speciaal voor is natuurlijk.”
De huidige ambitie van BredaPhoto is om in 2020 in de top 5 van Europese festivals te staan. Theo legt uit dat zij in het internationale fotocircuit herkend en erkend willen worden als één van de belangrijkere Europese festivals. Hopelijk zal dit op lange termijn nog meer internationale bezoekers trekken.
In de toekomst hoopt Theo dat de talentontwikkelingsprogramma’s van BredaPhoto zich zodanig ontwikkeld hebben, zodat professionals uit het werkveld naar Breda komen om nieuwe fotografen te ontmoeten en te netwerken. Hij wil dat het festival er toe leidt dat jonge talenten zich zelf naar de fotowereld kunnen presenteren.
Als wij aan Theo vragen wat de dromen zijn van BredaPhoto antwoordt hij: “wat wij graag willen is dat BredaPhoto inderdaad in de hoofden komt te zitten van mensen van op het moment dat het om fotografie gaat, dat je meteen aan BredaPhoto denkt.“
De volgende editie van BredaPhoto vindt plaats van 5 september t/m 21 oktober 2018 en Brabant C heeft bekend gemaakt het festival in de periode 2016 – 2018 financieel te ondersteunen. Meer weten over de volgende editie? Volg BredaPhoto via Facebook, Twitter, Instagram en neem ook eens een kijkje op: www.bredaphoto.nl
Foto: Ron Magielse
Foto: Ron Magielse
Artikel door Natasja Welten en Melanie Berberich